Cookie beleid SV Fortuna Wormerveer

De website van SV Fortuna Wormerveer is in technisch beheer van VoetbalAssist en gebruikt cookies. Hieronder de cookies waar we je toestemming voor nodig hebben. Lees ons cookiebeleid voor meer informatie.

Functionele cookies

Voor een goede werking van de website worden deze cookies altijd geplaatst.

Analytische cookies

Google analytics Toestaan Niet toestaan

Marketing cookies

Facebook Toestaan Niet toestaan

Vrijwilligersbeleid

Vrijwilligersbeleid

Vrijwilligersbeleid WECO diensten Kantinediensten Publicatie diensten

Vrijwilligersbeleid

De club Fortuna Wormerveer is in de kern een vereniging en het woord zegt al wat er mee bedoelt wordt “Ver e ni gen”. Vereniging is samenbrengen, verbinden, samen met elkaar de schouders eronder zetten met als doel de vereniging draaiende te houden en niet de vereniging als een hotelfunctie te zien.

We constateren met elkaar dat veranderingen in sociale structuur maakt dat mensen zich minder verbonden voelen met een vereniging en daarom minder snel genegen zijn om verenigingstaken uit te voeren. Mede door deze ontwikkelingen zien wij genoodzaakt om het verenigingsbeleid voor leden hierop aan te passen en de leden actief in te delen en te vragen om taken op te pakken door deze toe te wijzen.

Bij Fortuna Wormerveer worden dagelijks allerlei verenigingstaken uitgevoerd. U kunt denken aan onder andere nieuws maken en op de website plaatsen, het uitvoeren van een bardienst, onderhouden van de website, indelen van de wedstrijddagen, schoonmaken van kleedkamers, het geven van trainingen, bestuursfuncties (hoofdbestuur, voetbalbestuur etc.) echter ook het onderhouden van het sportpark en ophalen oud papier is bijna een dagelijkse bezigheid die veel energie en inzet kost.

Als we dit niet zouden doen door middel van de inzet van vrijwilligers maar hiervoor betaalde krachten zouden inhuren zou de vereniging werkelijk “onbetaalbaar” worden en veranderen wij in een bedrijf welke geen recht doet aan het begrip ´verenigen´ . De leden zouden dan namelijk de kosten voor de betaalde dienst middels een verhoging van de contributie moeten betalen en dit is niet wat wij als vereniging willen.

Het vrijwilligersbeleid voor leden wordt ieder seizoen herzien en ingedeeld. Het gaat hierbij onder andere om; organistie activiteiten voor iedere spelend lid, weco-diensten, wedstrijden fluiten, terreindienst, kantinedienst en dergelijke.


Heren selectie
De voorzitter van voetbaltechnische zaken heren prestatief stelt aan het begin van het seizoen vast op welke 2 activiteiten de selectieleden worden ingezet.

Weco bezetting
Alle overige senioren en veteranen teams draaien de WECO diensten op zaterdag en zondag. Ieder lid die reeds een andere taak binnen Fortuna Wormerveer vervuld kan dit aangeven bij de desbetreffende aanvoerder van zijn team. De aanvoerders geven aan welke spelende leden ingedeeld kunnen worden voor de WECO dienst.

Wedstrijden fluiten
Spelers kunnen ingezet worden om wedstrijden te gaan fluiten. Iedere speler zal een korte instructie krijgen hoe je dat moet doen.

Terreindiensten 
Spelers kunnen worden ingedeeld voor terreindiensten en het is verplicht om hier aanwezig te zijn. Mocht een speler niet kunnen dan regelt de leider van dit team in samenspraak met de speler een vervanger.

Kantine bezetting
Voor de start van het seizoen ontvangen de leiders van de JO6 t/m JO12 de opdracht om voor een bepaalde week, waarin het team is ingedeeld, 3 ouders per team op te geven voor een kantinedienst. Het is de bedoeling dat de ouders in het team deze verplichte kantinedienst gezamenlijk draaien.

  • De diensten zijn verdeeld in een ochtenddienst en een middagdienst (incl. schoonmaak).
  • Per kantinedienst worden er 3 ouders gevraagd om zich hiervoor in te zetten en doordat je als team een dienst oppakt hopen wij dat wij hierdoor de ´drempel´ verlagen om eens kennis te maken met het verenigingsleven.
  • Het spreekt voor zich dat je als nieuwe vrijwilliger altijd zal worden begeleid door een ervaren kracht die uitleg geeft.
  • Deze verplichte kantine diensten gaan starten vanaf de eerste bekerwedstrijden en ieder team komt meerdere keren aan de beurt.
  • Twee weken voordat de verplichte kantinedienst is moeten de namen van de ouders worden doorgegeven door de leider aan de commissaris van het betreffende onderdeel. Indien de namen niet tijdig wordt doorgegeven dan zal de consequentie zijn dat het team voor de desbetreffende wedstrijddag of eerstvolgende wedstrijddag niet speelt. Wij hopen dat we deze straf niet hoeven uit te voeren.

Uiteindelijk hopen wij dat door deze ervaring meer ouders genegen zijn om ons als vereniging wat meer te ondersteunen bij bijvoorbeeld het toernooidagen – woensdagen – of zelfs zomerperiodes.

Wat doe ik als ik ben ingedeeld maar ik kan echt niet? 
De leider heeft je de mogelijkheid gegeven om een voorkeur aan te geven.  Als je als ouder niet kunt door een calamiteit dan regel jezelf in overleg met de leider vervanging.

Ik ben ingedeeld voor een dienst maar mijn kind moet spelen?
We vragen elke ouder om maar maximaal 1 a 2  diensten van 5 uur per jaar te draaien en vragen hiervoor begrip.

Ik ben leider maar het lukt me niet om de verlichte kantinedienst met het team te regelen?
Wij verzoeken aan de leiders om direct aan de start van het seizoen de verplichte kantinedienst met het de ouders van het team te bespreken c.q. te regelen zodat we niet voor verrassingen komen te staan. Mocht dit niet lukken dan kun je contact opnemen met de jeugdcommissaris die samen met de leider het gesprek met het team aan gaat.

Laten wij het ´samen´ tot een succes maken.

WECO diensten

Als onderdeel van ons vrijwilligersbeleid vragen we de senioren om de WECO diensten voor hun rekening te nemen. De aanvoerders van de teams zijn gevraagd om de senioren te inventariseren wie de WECO dienst op zich kan nemen en wie niet. De senioren die al een andere functie bekleden binnen Fortuna Wormerveer kunnen aangeven niet deel te nemen aan de WECO dienst of om minder internsief te worden ingezet.

De aanvoerder van de hierboven genoemde senioren teams krijgen de opdracht om de verplichte diensten te coördineren. Er wordt centraal een opzet gemaakt maar de aanvoerder draagt binnen team de verantwoordelijkheid dat de dienst ook ingevuld gaat worden door de speler. De telefoonnummers van de aanvoerders zullen bij de WECO planners bekend gemaakt worden dat in het geval van niet op komen dagen voor de WECO dienst er contact gezocht kan worden.

Hieronder volgt een korte instructie:

• Controleer welke weeknummers en welke dienst het senioren team is ingedeeld waarvan jij leider bent.
• Bespreek met de senioren (mail, face to face, whatsapp etc.) wanneer de diensten zijn. 
• De WECO dienst wordt op de website en clubblad gepubliceerd. Hou het zelf goed in de gaten!!! 
• De WECO diensten worden voor een jaar vooruit gepland. 
• Als een senior niet kan dan kan er onderling gewisseld mits de aanvoerder geïnformeerd wordt.

 

Kantinediensten

In navolging van ons verenigingsbeleid vragen we voor het seizoen 2018/2019 de teams O6, O7, O8, JO9, O10, O11, O12, O13 (een deel) om mee te draaien met de kantine diensten.

Iedere ouder wordt ingedeeld voor de verplichte kantinedienst. Het kind van de ouder wordt op de lijst verplichte kantine dienst geplaatst en de ouders regelen onderling wie er komt te staan. Om niet voor verassingen te komen te staan wordt de leider gevraagd de namen van de ouders twee weken voor de kantinedienst uitgevoerd moet worden aan de jeugd commissaris door te geven. Mocht u niet in staat zijn de kantinedienst uit te voeren dan kunt u binnen uw team vervanging regelen. Het is niet mogelijk om u direct bij de commissaris af te melden. Let op dit is een verplichte kantinedienst.

Het team wat zijn verplichte kantinediensten uitvoert ontvangt daarvoor een extra beloning wat inhoudt dat de teambijdrage wordt verdubbelt.

Hieronder volgt een korte instructie: 
• Controleer welke weeknummers en welke dienst de speler van het team is ingedeeld waarvan jij leider bent. 
• Bespreek met de ouders (mail, face to face, whatsapp etc.) wie er komt. Het kind staat vermeld in het schema

• Per dienst worden er 3 ouders verwacht om mee te helpen.
• Ouders die niet willen is eerlijk gezegd geen optie.  
• Ouders die niet meedoen (leider geeft dit door aan de commissaris) worden eerst door de commissaris uitgenodigd voor een gesprek met als doel om alsnog de dienst in te vullen. 
• Ouders die weigeren op het gesprek komen bij de commissaris worden uitgenodigd door een afgevaardigde vanuit het voetbalbestuur waarna passende maatregelen zullen worden genomen. 

• De leider stuurt een definitief overzicht naar alle ouders t.a.v. de kantine diensten zo snel als mogelijk en uiterlijk 2 weken voordat de kantinedienst ingevuld moet worden.
• Twee weken voordat de kantinedienst uitgevoerd moet worden stuurt de leider van het team een bericht aan de ouders ter attentie en de leider stuurt de namen van de ouders aan de commissaris.

• De kantine dienst ontvangt het 06 nummer van de leider en neemt contact met de leider op indien iemand niet komt opdagen en-of escalatie noodzakelijk is.
• De kantinedienst signaleert wanneer een team onvolledig voor een kantine dienst komt opdagen en het bestuur zal hierop een passende straf uitvaardigen.

 

Publicatie vrijwilligersdiensten

Op de homepagina van de website van Fortuna Wormerveer vind u een verwijzing genaamd "verplichte diensten", waar wekelijks de nieuwe indelingen bekend gemaakt worden. Tevens vind u hier de seizoensplanning.

 

Delen

voeg je eigen gadgets toe aan deze pagina!