Door deze website te gebruiken gaat u akkoord met het gebruik van cookies op de website.

Respect en voetbal

Respect en voetbal

Rollen Spelers Ouders lang de lijn

Rollen

Respect en voetbal zijn twee woorden die hand in hand horen te gaan. Bij de KNVB heeft dit geleid tot campagnes, nieuwe inzichten en maatregelen. Denk hierbij aan aanscherping van regels zoals het krijgen van een gele kaart en dan direct 10 minuten buiten het veld te moeten wachten c.q. afkoelen.

Binnen de verschillende geledingen van Fortuna Wormerveer wordt er aandacht aan deze onderwerpen gegeven ook al benoemen we het niet altijd zo. Denk aan het begeleiden van leiders door de hoofdtrainer, afspraken over hoe er begeleid en gewisseld moet worden, hoe ouders zich langs de kant horen op te stellen en welke valkuilen daarin schuilen. Het kan altijd meer en beter zijn we van mening. Middels “Respect & Voetbal” willen we onderwerpen c.q. items bij u onder de aandacht brengen.

Onderwerp “Voetbal Rollen”
Bent u het wel eens niet eens met de scheidsrechter (ouder of speler)? Heeft u toen wel iets tegen de scheidsrechter geroepen? Toen u iets riep tegen de scheidsrechter wat was zijn/haar reactie? Werd u aangesproken door uw medespelers of mede-ouders langs de lijn dat u iets tegen de scheidsrechter zei?

Hieronder wordt kort toegelicht wat een ieder zijn rol is in het voetbal spel.

Arbitrage  Rol
Wedstrijd leiden
Spel situaties inschatten (lees mogelijke overtredingen)
Score bijhouden
Eindverantwoordelijke voor de wedstrijd

Kortom: DE BAAS
Spelers  Rol
Passeren, acties maken
Scoren
Samenspelen
Positie in het veld

Kortom: SPELEN
Leider c.q. coach  Rol
Spelers op positie zetten
Aanwijzingen aan speler geven
Positief coachen
Sturen en evalueren

Kortom: COACHEN
Ouders Rol
Speler naar wedstrijd brengen
Juichen, aanmoedigen
Speler aanspreken op gedrag (inzet)
Geen tactische of technische aanwijzingen geven

Kortom: GENIETEN.

 

Spelers

In navolging op de “voetbal rollen” willen we het onderdeel “positief coachen” onder de aandacht brengen. In de opleiding stellen wij het kind en de ontwikkeling van het kind centraal. Dat houdt in dat we met elkaar spelregels moeten afspreken om het kind zo optimaal mogelijk te begeleiden. Het winnen staat niet centraal maar het plezier en zelfvertrouwen van het kind. Je kunt meer uit het kind halen qua presteren als je weet hoe je het kind moet begeleiden. Onderdelen als “fouten durven maken” en het leereffect daarmee scheppen we onder andere de voorwaarde om de groei van de speler te stimuleren.

In het gedrag van de spelers van Fortuna Wormerveer vinden we de volgende waardes belangrijk:
• Respect voor je tegenstander
• Respect voor je medespeler
• Respect voor de leiding (Trainer, scheidsrechter en grensrechter)
• Respect voor de omgeving

In het begeleiden van de kinderen is het van belang dat dit op een opbouwende, constructieve manier gebeurt en dat heet “positief coachen”. Positief coachen wordt als middel ingezet om de kinderen beter te laten presteren met plezier. Dat wil niet zeggen dat we allemaal een masker op moeten zetten en alles positief moeten labelen. Het wil zeggen dat je bewust bent van de rol en de uitingen die je in die rol doet en met name het effect van je uitingen. Onbedoelde uitingen (lees opmerking of non- verbale communicatie) kunnen gemakkelijk verkeerd begrepen worden.

De principes van het positief coachen zijn taakgerichtheid, het benoemen van wat er goed gaat en het belonen van de inspanning. De 10 gouden regels voor het positief coachen:
1. Kijk vooral naar wat er goed gaat en benoem dit expliciet. Hiermee vul je de emo-tank van de spelers door complimenten te geven, eerlijk en concreet zijn.
2. Wees taakgericht in plaats van resultaatgericht
3. Beloon inspanning in plaats van resultaat
4. Bedenk doelstellingen waarbij de speler net iets verder gaan dan wat spelers al kunnen maar toch haalbaar zijn.
5. Bedenk een foutenritueel voor jouw team of groep zodat het bij jou oké is om fouten te maken. Het moet veilig zijn om fouten te maken en niet afgerekend worden.
6. Breng kritiek zoveel mogelijk in de vorm van een kritieksandwich: geef een constructieve aanwijzing (lees: vertel wat de speler de volgende keer beter kan doen) en geef, als het even kan, zowel daarvoor als daarna positieve impulsen. Gebruik daarbij de als-dan-redenatie, zodat je eigenlijk gedwongen wordt om kritiek constructief te brengen en vertelt wat het gevolg is zodat de acceptatie hoger is.
7. Achterhaal de drijfveren van je spelers: Ga individueel met ze in gesprek over wat ze leuk vinden aan voetbal.
8. Stel vaak open vragen (zoals: ’Wat zou je de volgende keer anders kunnen doen?)
9. Een positieve coach is optimistisch en laat dat blijken, geeft zijn spelers complimenten eerlijk en oprecht
10. Als je kritiek wilt geven, zoek dan een geschikt moment. Geef individuele kritiek altijd onder vier ogen en vraag toestemming van de speler. Kritiek komt het beste aan bij een speler die daarvoor open staat.



(Bron internet)

 

 

 

Ouders lang de lijn

 

In navolging op de “voetbal rollen” willen we het onderdeel “ouders langs de lijn” onder de aandacht brengen.

Binnen Fortuna Wormerveer zien we de volgende typen ouders bewegen. Deze typen zijn wat overdreven neergezet om duidelijk te maken hoe je het beste je rol als ouder zou kunnen nemen. De ‘superouder’ is tevreden en altijd bereid om mee te helpen. De ‘overactieve ouder’ is te veel betrokken, beïnvloedt spelers en scheidsrechter. De ‘voetbalouder’ heeft zelf gevoetbald, bemoeit zich met de coaching. De ‘prestatie-ouder’ wil dat zijn kind de beste is. De ‘asociale ouder’ leeft zich niet in andermans kinderen in. De ‘passieve ouder’ corrigeert het eigen kind niet. De ‘afwezige ouder’ komt nooit kijken.

Als je bovenstaande leest is het best lastig om je rol als ouder goed te nemen. Ook ouders willen hun energie kwijt na een hele week werken. De leider/coach die houdt zich bezig met coachen, de trainer traint, de speler speelt/geniet en de ouder; brengt kind tijdig naar de wedstrijd, juicht en moedigt kinderen aan, spreekt kind aan op gedrag (inzet) en laten de tactische aanwijzingen aan de coach over.

Hieronder worden een aantal tips en trucs verwoord waar jullie wellicht wat aan hebben.

1. PLEZIER GAAT VOOR PRESTEREN!
In plaats van ‘heb je gewonnen’ en ‘heb je gescoord?’ kun je ook vragen: ‘was het leuk’ en ‘hoe ging het? Zo haal je de nadruk van het presteren af en leer je kinderen dat plezier voorop staat. Vanuit plezier voor een sport gaat een kind presteren naar kunnen.

2. MOEDIG AAN, MAAR COACH NIET MEE
Aanwijzingen geven is verwarrend en afleidend. Hoe goed bedoeld dat ook is, als ouder je kind vanaf de kant coachen en vertellen wat hij moet doen is geen goed idee. Als er een coach is maakt die afspraken met het team en die kunnen anders zijn dan dat wat jij roept. Daarnaast kan het je kind uit zijn spel halen of er voor zorgen dat hij zijn zelfvertrouwen kwijtraakt. Zeker als dat wat je roept negatief is….

3. MOEDIG ALLE KINDEREN AAN, NIET ALLEEN DIE VAN JEZELF!
Niet alle ouders zijn er bij of kunnen erbij zijn. Als iedereen die er staat het hele team aanmoedigt is dat wel zo leuk voor allemaal.

4. GEEF ZELF HET GOEDE VOORBEELD
Houd je mond tegen de scheidsrechter. Soms moeilijk maar echt een must: bemoei je niet met de arbitrage! Soms zit het mee en soms tegen, dat hoort bij de sport en wij zijn er om onze kinderen te laten zien en zo te leren dat een scheidsrechter zijn best doet en dat we daar met respect mee om moeten gaan.

5. LAAT JE KIND ZIJN OF HAAR SPORT ZELF BELEVEN
Zelf het eerste nooit gehaald en is nu je missie dat je kind het wel haalt? Of wil je dolgraag dat de sporttalenten van je kind tot uiting komen? Allemaal heel logisch en prima zolang je die wensen en ambities voor jezelf houdt. Laat je kind zelf aangeven en de leiding nemen in hoe intensief en hoog het wil sporten. Dan beleeft het echt plezier aan zijn sport!





 

Delen

voeg je eigen gadgets toe aan deze pagina!